søndag 2. desember 2012

Journalistikk


En journalist henter ut informasjon fra forskjellige kilder og former deretter stoffet sammen til en avistekst. Det som også karakteriserer sjangeren er at den bygger på samtaler som virkelig har funnet sted. Det finnes flere journalistsjangre, dette er tre av de viktigste:

Bilde hentet fra Flickr. Fotograf: Wir. Dienen

Nyhetsartikler: 
Nyhetsartikkel er den mest vanlige journalistsjangeren. Det som kjennetegner sjangeren er at den belyser en sak som fakisk har skjedd, og at den inneholder fakta om denne hendelsen. I en nyhetsartikkel skal det viktigste komme først, og du skal få svar på hva som har skjedd, hvem det har skjedd med og hvor og når hendelsen fant sted. Hvis saken er veldig liten, blir den satt opp som et notis.

Bakgrunnsartikkel:
Bakgrunnsartikkel er den sjangeren som viser oss bakgrunnen for en sak eller hendelse. Dette er viktig for å forstå nyhetssaker. En bakgrunnsartikkel kan være historiske hendelser, politiske beslutninger eller vitenskapelige teorier. Vi ser ofte sjangeren i enkelte TV-programmer og på nyhetene. I disse dager er det nemlig nettavisene som gir oss nyhetssakene raskt, imens nyhetssendingene på TV henter frem bakgrunnstoffet.

Intervju:
Intervju er en journalistsjanger, men det kan også være et arbeidsredskap. Det betyr at et intervju kan både være en avissjanger og et portrettintervju av en person. I portrettintervjuene er forfatterens hensikt å få frem hvem personen i fokus er. Vi har også intervjer der flere personer blir stilt de samme spørsmålene, dette
kalles enqûete


Hey! You! See! So!

Bilde fra Flickr. Fotograf: JudeanPeoplesFront


Dette er en skrivemodell som har sin opprinnelse fra en fire-komponent oppskrift. Modellen ble oversatt til Hey! You! See! So! av Walter S. Cambell, og fungerer slik:

Hey!: Overraskende innledning som skal fange leserens interesse.
You!: Overbevis leseren om at teksten angår han/henne direkte
See!: Vis frem fakta, sitater og eksempler som utdyper, dokumenterer og presiserer
So!: Fortell til slutt om konsekvenser/løsninger slik at leseren føler at teksten var verdt å lese


Kilder:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar