søndag 2. desember 2012

En dag i NRK


Fredag 9. november satt en spent mediaklasse på 9-toget til Oslo. Turen gikk til NRK-studioene på Marienlyst, og jeg gledet meg til en litt annerledes og ikke minst spennende skoledag. Det første synet som traff meg da vi ankom NRK var suvernirbutikken på opplevelsessenteret. Der solgte de alt fra matbokser til store bamser som skulle etterlikne kjente barnetv-figurer. Opplevelsessenteret i seg selv var derimot ganske skuffende. Mange av maskinene var i ustand, og det var rett og slett ikke det jeg forventet. 

Vi fikk også en guidet omvisning i NRK-lokalene og i de forskjellig studioene. I studioene hang det minst hundre lyskastere, og over alt sto det store, dyre kameraer. Det jeg ble mest overrasket over var alle de forskjellige rekvisittene som ble trillet ut og inn av studio, jeg har alltid trodd at det er et studio til hvert program. Kostymelagrene var gigantiske, og det var morsomt å se kostymene som jeg tidligere har sett på TV.  

                                                                                      Foto: Jan-Arve Overland

Senere var vi så heldige å få et nært møte med Pål Gordon Nilsen og Arne Scheie. Det var overraskende lærerikt å høre på gutta, og jeg må si at jeg ble inspirert! Det var også veldig spennende å høre historien om hvordan de kom seg dit de er i dag. Vi fikk blandt annet vite at Pål Gordon hadde hatt mediafag på Kongsberg Vidregående Skole med Jan-Arve som lærer, det var artig! Jeg begynte fakisk å tenke mere på journalistutdanning etter møtet med disse to interessante menneskene. 

Foto: Jan-Arve Overland

Til slutt fikk braket det løs på innspillingen av Lindmo. Jeg syns det var interessant å oppleve et talkshow som publikum, selv om jeg rask fant ut at innspillingen tok godt over en time. Da jeg så det på TV dagen etter varte programmet derimot i maks en halv time. Dette overrasket meg, men jeg skjønner at de trenger mange klipp og velge i fra før de sender det på TV. 

Foto: Jan-Arve Overland
Alt i alt syns jeg ekskursjonen til NRK var en interessant og morsom opplevelse. Jeg følte at jeg fikk god innsikt i hvordan TV fungerer, og jeg syns det virker spennende å jobbe i NRK. 






'




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar